Tuesday, August 15, 2017


Two Tiepolesque brushes

The versatility of a painter is that he get everything and after he elaborates and merges with his culture, and uses each motive necessary for his painting; and Tiepolo, after Baroque, which is very important for painter activity of Tiepolo, but for Giambattista isn’t lack the reality; therefore he merges imaginary of Baroque and reality that we find again for some painting, two example: two Feasts of Cleopatra(Figg.1-2) are very manifest for realism of 18th century, every figures are reals the black servant on right who Tiepolo perhaps seen in some aristocratical home and dog that had usually behavior of every dog, it is also a heritage of Jacopo Bassano(Fig.3) and his laical thing for holy subject, but I think that Tiepolo not had excluded Veronese and the his very famous Last dinner(Fig.4); it is sufficient look the cloth, that are in conformity with style of 18th century, therefore Cleopatra is a dame of 18th  century host in a dinner, in a scenery of roman architecture, that for second Feast(Fig.2) get Veronese and his architecture for Last dinner(Fig.4), Tiepolo had certainly looked this architecture and had got structure for his painting, for the Finding of Moses(Fig.5), the tailor of luxury is evident for cloth that are brilliant colors, that Tiepolo usually had got from Veronese, as the light, equal robber from Caliari; then Tiepolo get two brushes one for baroque and one for reality, but one alone from Veneto’s tradition, the color and the light, because Baroque is Roman that Tiepolo got from Veronese, although Veronese haven’t known Baroque, but the alone Mannerism, that Tiepolo had exasperated and that he could know with Veronese and painting of Rotonda of Palladio.

Alessandro Lusana

Due pennelli tiepoleschi

La versatilità d un pittore consiste nel prendere ogni cosa ed elaborarla e fonderla con la sua cultura, ed usa ogni motive necessario per la sua pittura; e Tiepolo, dopo il Barocco, davvero importante per la sua attività, a Giambattista non manca certamente la realtà; quindi lui fonde l’immaginario del Barocco con la realtà che noi ritroviamo ancora  per qualche dipinto, due esempi: i due Banchetti di Cleopatra(Figg.1-2), come manifesto della realtà del XVIII secolo, tutte le figure sono reali  il servitore negro sulla destra, che forse Tiepolo vide in qualche aristocratica casa, ed il cane che assume gli atteggiamenti usuali di un cane, forse eredità di Jacopo Bassano anche per il suo pensiero laico per soggetti sacri, ma credo che Tiepolo non abbia escluso Veronese e la sua celebre Ultima cena(Fig.3), è sufficiente guardare gli abiti, che sono conformi allo stile del XVIII secolo, quindi Cleopatra è una dama del XVIII secolo ospite di una cena, in una scenografia  con architettura romana, che per il secondo Banchetto(Fig.2), Tiepolo prende dal Veronese e dalla sua Ultima cena(Fig.3), Tiepolo ha certamente visto e ripreso l’architettura di questo dipinto, per il Ritrovamento di Mosè(Fig.4), resta evidente per le vesti che sono cangianti, che Tiepolo riprende dal Veronese, come per la luce; quindi Tiepolo ha due pennelli uno per il Barocco e uno per la realtà, ma uno soltanto di tradizione veneta, il colore e la luce, perché il Barocco è romano e Tiepolo lo riprese dal Veronese, sebbene quest’ultimo non l’abbia mai conosciuto perché morto prima, ma dal Manierismo del veronese, che Tiepolo ha esasperato e che potè anche conoscere anche dagli affreschi della Rotonda di Palladio.

Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
 
 
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment