Saturday, August 5, 2017


Capricious origin

The origin of painting motive is always mysterious and often we will find an origin when it is other, but I think that for painting gender, as caprice is very evident; the caprice, is a painting motive famous during 18th century in Italy, and is distinct from other gender for particular representation of land and classical ruin; Canaletto(Figg.1-2) and Panini were some painters that were very engaged for this gender; but origin of this gender is unknow, or at least is hide; I think that is sufficient to see Roman lands of 17th  century, and therefore, Domenichino, Poussin(Fig.3) and his brother in low Lorrain(Figg.4-6), who was much engaged for this gender. But every representation of ruin and land is not only, but for major interest from 17th century, an famous example is trough Annibale Carracci, and his Escape to Egypt(Fig.7), and after Lorrain and Poussin and other painters who during that century had made and used this gender; therefore in Venice this gender could gone for visit to Rome or engraving of some painting with this subject, and Venetian painters could see also much painter of Lorrain and other for other collection, that Pamphili with room of Lorrain, and Domenichino; and certainly not have last occasion for to see Roman ruins and to insert these at their painting or some engraving(Fig.8).

Alessandro Lusana

Origini capricciose

L’origine di un motive pittorico resta sempre misteriosa, e spesso la vogliamo trovare in altri motivi, ma credo che per un genere pittorico come il capriccio, sia davvero evidente; il capriccio, resta un motive pittorico Famoso durante il XVIII secolo in Italia, ed è distinto per la particolare rappresentazione  di paesaggi e rovine classiche; Marco Ricci, Canaletto e Pannini sono alcuni dei pittori impegnati in questo genere pittorico; ma l’origine  di questo genere credo sia o sconosciuta ovvero solo nascosta; credo che sia sufficiente  guardare i paesaggi  del XVII secolo, e quindi Domenichino e Poussin(Fig.1) e suo cognato Lorrain(Figg.2-5), che adottava spesso questo genere. Ma ogni rappresentazione di rovine e paesaggi è non solo, ma per la maggior parte, derivata dal XVII secolo, un famoso esempio è attraverso Annibale Carracci, come per la sua lunetta con la Fuga in Egitto(Fig.6), e dopo anche Poussin and Lorrain e altri pittori, che durante questo secolo hanno usato questo genere, quindi in Venezia questo motivo potrebbe essere arrivato per le visite di pittori veneziani a Roma, e le collezioni romane come quella Doria Pamphili, con la stanza di Lorrain, e le opere di Domenichino; e certamente questi veneziani non perdettero occasione per vedere le rovine romane da inserire in loro dipinti ovvero qualche incisione(Fig.7).

Alessandro Lusana         

         


Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Fig.6
Fig.7
Fig.8
 
 
 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment