Monday, August 21, 2017


The eclectic Dosso

Culture of Giovan Francesco Luteri, better known with name of Dosso Dossi, is very complex, but with an attentive eyes and with will, because it is problem, we can identify it with some reference, both regional and stylistic; in fact we can see at background of Dosso a clear influence of Ferrarese school of XV century, specifically by Cosmé Tura(Figg.1-3) and Ercole de Roberti(Figg.4-5), but with strong Venetian pronounce for color; but at some painting of Dosso we can find these influences, the first painting of Dosso which we today know, the Shower(Fig.6), is very summary, for style and definition, in comparison with other painting that will be late; for this painting, the landscape, at last for right part, is typically Venetian, with trees very developer and thick foliage, but style is summary, still seems long from definition of line that Dosso has used for Melissa(Fig.7), true is that it is youthful painting, and influence perhaps aren’t so strong, but influence of Ferrarese school, above all, for the line, is manifest in Dosso for the sign of figures, very strong, engraving almost, heritage of Flamish culture, peculiarity that Dosso takes and uses for his Melissa(Fig.7): is sufficient the cloth and attention to particular, cloth, repeat, is very indicative (Figg.8-9), but Dosso sweetens this strong mark of line with color, strong and took from Venetian. After his travel to Rome, Dosso carry also a weight of stone, this is Slaves of Michelangelo(Figg.10-11), that he uses for his San Sebastian(Fig.12), and he take again from Rome some posture that truly has little inherence with subject, but is equally a very good citation, I think to Athens school of Raphael and his Platoon(Fig.13), that has suggested the posture for some figure of Dosso(Fig.14); therefore Dosso takes that is possible and during is painting life he takes and translates with his strong personality.

Alessandro Lusana

L’eclettico Dosso

La cultura di Giovan Francesco Luteri, detto Dosso Dossi, è davvero complessa, ma con un attento sguardo e con la volontà, perché questo è il problema, noi possiamo identificare le sue referenze, sia regionali che stilistiche; infatti possiamo vedere nella cultura  del Dosso una netta influenza  della scuola ferrarese del XV secolo, specialmente di Cosmé Tura(Figg.1-3) e di Ercole de Roberti(Figg.4-5), ma con una forte impronta veneziane del colore; ma in qualche dipinto del Dosso  possiamo ritrovare queste dirette influenze, la prima opera conosciuta del Dosso, il Bagno(Fig.6), è davvero sommaria, per lo stile e la definizione, soprattutto in confronto con altre opere tarde, per questa tela comunque il paesaggio, con le ricche e folte chiome, l’influenza è quella veneziana, ma lo stile resta davvero sommario, sembra ancora lontano dalla retta definizione della linea dossesca che adotterà per la Melissa(Fig.7), è anche vero che è un’opera giovanile, e le influenze non sono ancora così forti, ma l’influenza della scuola ferrarese, soprattutto, è manifesta in Dosso per il segno delle figure, davvero pronunciato, anzi quasi inciso, eredità della cultura fiamminga quattrocentesca presente in Ferrara, peculiarità che Dosso riprende ed usa per la sua Melissa(Fig.7); sia sufficiente la veste e l’attenzione al particolare, la veste, ripeto, è davvero indicativa(Figg.8-9), ma Dosso addolcisce questa forte impronta con il colore preso da Venezia. Ma dopo il suo viaggio a Roma, Dosso porta con sé qualche peso litico(Figg.10-11), che riusa per il suo San Sebastiano(Fig.12), e da Roma riprende anche qualche postura che in verità ha posa inerenza con il soggetto, ma egualmente resta una buona citazione, penso alla Scuola di Atene di Raffaello e al Platone(Fig.13), che ha suggerito la postura per qualche figura del Dosso(Fig.14); quindi Dosso prende quanto possibile e durante la sua pittorica vita la traduce  con al sua personalità davvero pregnante.

Alessandro Lusana     

 
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.5
Fig.6
Fig.7
Fig.8
Fig.9
Figg.10-11
Fig.12
Fig.13
Fig.14
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment