Sunday, August 27, 2017


Explication

On stage a man gone in and looked public, very numerous, and he begun so: “Good evening and welcome for to listen me and history of art, in this evening I will explain Gian Lorenzo Bernini, Italian sculptor of 17th century and always called Baroque; the first work of Bernini we today don’t know what is, a lot of hypothesis are presented but not very convincing, we can begin with some his work: for example l’Apollo and Daphne(Figg.1-2), material of marble was bought the 2 August 1622 and shows the transformation of Daphne to bay, but Bernini no shows past or future but during, this transformation is actual, in this moment Ovid writes his Metamorphoses, and now Daphne become lay, this is the Baroque, this is show in sculpture, which differently to show this rest for ever, Daphne become a lay; but who is Daphne? She is a nymph, following of Diana and wont married, but Eros for a revenge against Apollo he shoots an arrow and provokes love in Apollo who follows Daphne and she asks transformation in lay for ovoid this meet with Apollo, Ovid talks this episode; but other symbolism is present; Daphne is easily assimilated to purity, therefore the virtue that escapes every impudence. In fact, Maffeo Barberini, an Italian cardinal, had imagined these verses “Everybody lovers follows the beauty form, his hands will full alone with leafy branch”; this sculpture was episode warning that Borghese used for to document how man is always forward thing that are very little and that is important now tomorrow will be nothing, it is moral warning. “But” lecturer continued “in this Baroque where all is theater is also one moment for real impression; the natural plant of lay, and the realism of expression are a gift that Bernini gives to realism; therefore, when you will see this sculpture you will think that it is moment for think and a moment for astonish, that now happen, Bernini has makes topical the past. Thank and I hope that you don’t boring much.” Dark in the room and other image shows, lecture therefore follows: “This is portrait of Cardinal Borghese(Figg.3-4), very natural posture and of this portrait are in same Museum, two version, because Bernini had trouble of break and therefore must rework a new portrait for 15 days, also for this portrait Bernini uses same concept that had used for Apollo e Daphne, realism and naturalism, Bernini in fact portraited his costumer before that he begun work for natural behavior and after worked their portrait, with Scipione is same process, and Bernini leaves that we see Scipione Borghese with his natural posture.”

Alessandro Lusana        

 

 

Esplicazione

Sulla scena un uomo entrò e guardò il pubblico, davvero numeroso, e cominciò: “Buona sera e benvenuti per ascoltare sia me che la storia dell’arte; questa sera parleremo di Gian Lorenzo Bernini, scultore italiano del XVII secolo e sempre definito Barocco, la prima opera di Bernini noi oggi non la conosciamo, molte ipotesi sono state avanzate ma davvero poche sono convincenti, noi però possiamo cominciare con qualche sua opera: ad esempio l’Apollo e Dafne(Fig.1), il materiale per la scultura fu acquistato il 2 agosto 1622e mostra la trasformazione di Dafne in alloro, Bernini non rappresenta il passato ovvero il futuro ma il durante, questa trasformazione è attuale, in questo momento Ovidio scrive le sue Metamorfosi, e ora Dafne diviene lauro, questo è il Barocco manifesto nella scultura, che resta per sempre; ma chi è Dafne? Una ninfa, seguace di Diana che rifiuta il matrimonio, ma Eros per una vendetta  contro Apollo scocca la freccia e provoca l’amore in Apollo, che segue Dafne  e lei chiede di trasformarsi in alloro per sfuggire le voluttuose volontà di Apollo; altri simbolismi sono presenti, Dafne resta facilmente assimilabile alla purezza, quindi la virtù che rifugge qualsiasi impudicizia. Infatti Maffeo Barberini, un cardinale scrisse questi versi per la statua: “Ogni amante che insegue la bella forma colmerà la sue mani con le sole fronde”, questa scultura era un episodio monitore che il Borghese usò per documentare che l’uomo è sempre proiettato verso cose che hanno un valore molto relativo. “Ma” continuò il lettore “in questo Barocco dove tutto è teatro un momento è dedicato alla reale impressione; la pianta naturale di alloro, e il realismo delle espressioni sono un dono che Bernini compie al realismo; quindi quando vedrete questa scultura penserete che questo è un momento sia per pensare che per sorprendervi, e che ora accade, Bernini attualizza il passato millenario”. Buio in sala ed un’altra immagine segue: “Questo è il ritratto di Cardinal Scipione Borghese(Figg.3-4), davvero naturale postura e di questo ritratto ci sono due versioni nello stesso Museo, perché Bernini ebbe il problema di una frattura e quindi dovette eseguire nuovamente il ritratto intero, che rifece in 15 giorni, anche per questo ritratto Bernini usò  lo stesso concetto che impiegò per l’Apollo e Dafne, realismo e naturalismo, Bernini infatti ritraeva i suoi committenti prima  che il ritratto effettivo cominciasse, li guardava e studiava nei loro atteggiamenti naturali, e quindi Bernini ci concede di guardare Scipione nella sua naturale postura.”

Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
 
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment