Wednesday, June 21, 2017


Reality of jeweller

The punctuality of Benvenuto Cellini, Florentine jeweller and sculptor of XVI century, is famous and we had known his ability both for his tools and for jailbreack as he same tool in his life; but the reality of Benvenuto is very important for to know the versatility of this jeweller, because for two portraits(Figg.1-2) and for his most famous Crucifix(Fig.3) Benvenuto adopted the reality with much ability; Cosimo I de Medici(Fig.1), at 1545, is first sculpture here considered and shows a very near of Cellini to reality, it is obvious because it is portrait but the posture of Cosimo is much next to reality, as somebody should had called Cosimo and he should had turned, same human condition that we found again for other portrait but at last one century after, that of Bernini for Cardinal Scipione Borghese(Fig.4), same posture for human behaviour; for Bindo Altoviti(Fig.5), same idea and same reality; Cellini nothing is leaved to case, but everything is considered, wanted and worked, Cellini wanted a real portrait, as finally his Crucifix(Fig.3), naked and real, for his body that is lesson of anatomy, in particular Cellini took his style and if we think that for same nudity Daniele da Volterra hided body of some figures at Universal Judge of Michelangelo, we must think that time is different but also the style of Cellini is different, the classical culture had influenced his Perseo(Fig.6), as Donatello, but now is Cellini who changes his style, and he had took reality.

Alessandro Lusana

La realtà di un orefice

 
La puntualità di Benvenuto Cellini, orefice fiorentini e scultore del XVI secolo, resta famosa e noi abbiamo conosciuto la sua abilità sia per gli strumenti che per le evasioni, come racconta nella sua celebre Vita; ma la realtà di Benvenuto resta davvero importante per conoscere la versatilità di questo autore, perché per due ritratti(Figg.1-2) e per il celebre Crocefisso(Fig.3), Benvenuto adotta la realtà; Cosimo I de Medici(Fig.1), del 1545, è la prima scultura qui considerata e mostra la vicinanza di Cellini alla realtà, certamente questo è ovvio poiché è un ritratto, ma la postura di Cosimo resta un dato notevole, come se qualcuno avesse chiamato Cosimo e lui si fosse girato, la stessa umana condizione che noi troviamo per un altro ritratto ma di un secolo dopo, quello del Bernini per il Cardinal Scipione Borghese(Fig.3), la medesima postura per l’umano comportamento; per il ritratto di Bindo Altoviti(Fig.2), la medesima realtà; Cellini non lascia nulla al caso, ma ogni singolo particolare è considerato, voluto e lavorato, come infine  il Crocefisso(Fig.4), nudo e reale, il suo corpo sembra una lezione di anatomia Cellini quindi mantenne la sua affezione al reale, e se pensiamo che per la stessa nudità Daniele da Volterra, dovette nascondere le nudità del Giudizio Universale di Michelangelo, si deve considerare che il tempo fu differente e lo stile del Cellini egualmente diverso; la scultura classica invece influenzò il Perseo, come anche Donatello, ma ora Cellini cambia il suo stilema, assumendo la realtà.

Alessandro Lusana
 
Fig.1
 

Fig.2
 
Fig.3
Fig.4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment