Wednesday, June 21, 2017


Real always present

The concept of nature in art is very extended, we can identify it for very much expression which we can see; because for every show of art realism is date that we must considerer for same nature is presence, because everybody writes has always present images and word and behaviors that are real, concrete and took from real life; for arts this condition isn’t exception but rule, if we consider Greek sculpture as boxer(Fig.1), now in Rome, we can see that realism is dominant, boxer is turned and he hairs verdict of judge, but all is real, and we are at III century b. C.; Roman portraits are as much real because it took real face, as Roman portrait of Aristotle(Fig.2) are copied, it have characters very next to real date, and also if it are copies the original model was real; for painter Giotto, in Assisi(Fig.3), is very present for his cycle of frescos with histories of Saint Francis, architecture, and human figures are very next to real date, still summary for formal definition, but ready real, and not certainly because Giotto is realist, but because Giotto has took reality so different by his master Cimabue, who has other costumer. When art critical identify at XVII century the revolution of Caravaggio(Fig.4), above all for his realism, it is error very childlike, because Caravaggio has followed nature and his characteristic, but after centuries this use was usually; all was established therefore Caravaggio has improved for his form and painting that is ready present; for example portrait of married Arnolfini(Fig.5), of Van Eyck is example of Flemish realism but at XV century, and much before of Caravaggio; during same century Benozzo Gozzoli(Fig.6), has adopted this realism for his painting cycle in Palazzo Medici, and we are at XV century, MichealAngel, most famous for his painting and his sculpture, not renounces to this realism and for his David(Fig.7), it has expression concentrated and this is sign of realism, therefore also for a classicism as that of MichaelAngel realism is present, certainly less than other work but is present. For literature is same because from Plautus, from III centuries b. C., are very important references, at his comedies, for realism and behavior and human nature, braggart and idiotic as Amphitruo usually bagger soldier who says win war alone; but Virgil and his Eneide few step are very realist and Petronio Arbiter at Dinner of Trimalcione is very realist, as Boccaccio and his Decameron, and other which here I don’t mention; therefore for some art, because we must consider that alone some art, in conformity with this essay, that has took alone painting, sculpture and literature are very next to a phenomenon as reality, and that nothing can leaves by this concept.

Alessandro Lusana

La realtà sempre presente

Questo concetto della natura è davvero esteso, e noi possiamo identificarlo con molte espressioni che possiamo vedere, ogni manifestazione di realismo è un dato  che dobbiamo considerare per la stessa natura è presente, poiché chiunque scriva ha sempre presente le immagini e le parole e gli atteggiamenti che sono reali, concreti e recepisce da quelli della vita reale; per le arti la stessa condizione, se noi consideriamo la scultura greca un esempio come il Pugile(Fig.1), in Roma,  vediamo che il realismo è dominante, il pugile è girato per sentire il verdetto dell’incontro, e tutto è reale, e noi siamo nel III secolo a.C.; i ritratti antichi sono altrettanto reali poiché vedono a modelli come il ritratto di Aristotele(Fig.2), che sebbene una copia riprende da un originale che vide alla realtà; per la pittura di Giotto, in Assisi(Fig.3), la realtà è presente nel suo ciclo decorativo con le storie di San Francesco, le architetture e le figure umane sono davvero vicine alla realtà, e non certamente perché Giotto sia un realista ma solo perché riprende la realtà a differenza del suo maestro Cimabue che aveva altri committenti. Quando la critica d’arte identifica nel Seicento pittorico la rivoluzione del Caravaggio(Fig.4), soprattutto per il realismo, compie un errore davvero puerile perché Caravaggio segue la natura e le sue caratteristiche, ma dopo secoli questo uso era consueto; tutto quindi è stabilito quindi Caravaggio migliora ciò che era presente; per esempio il ritratto dei Coniugi Arnolfini(Fig.5), di Van Eych resta un esempio del realismo fiammingo, ma nel XV secolo, e molto distante dal Caravaggio; durante il Quattrocento ancora il Gozzoli(Fig.6) adotta questo criterio figurativo per il ciclo di Palazzo Medici, Michelangelo celeberrimo per le sue opere pittoriche e scultoree non rinuncia certamente  a questo realismo e per il suo David(Fig.7), e l’espressione concentrata resta il segno del classicismo che aderisce alla realtà, certamente meno che in altri autori ma comunque presente. Per la letteratura la medesima condizione da Plauto dal III secolo a.C., che riporta nelle sue commedie spunti di realismo come nel suo Amphitruo, dove narra le fandonie di un soldato fanfarone che avrebbe vinto da solo la guerra, ma Virgilio e la sua Eneide per qualche passo davvero prossimo alla realtà,  Petronio Arbitro e la sua Cena di Trimalcione come il Boccaccio ed il suo Decamerone ed altri che qui non cito, quindi per alcune arti, secondo la valutazione di questo saggio che ha toccato solo alcune arti fra cui pittura, scultura e letteratura che restano davvero prossime alla realtà e che non prescindono da questo concetto.

Alessandro Lusana     

 

No comments:

Post a Comment