Wednesday, June 21, 2017


A century of reality

For general sense around XVII century is century of Baroque, and therefore century of rhetorical costume and family celebration, when form is very important and substance is absent, but painting is very compensation for this lack, but few motive for disagree emerges from some critical as Bellori, a dilettante who wrote his book around painting of his century, with boring description of painting that has very slight, that had wrong judgement around Caravaggio because was vulgar and too next to reality, also for holy subject and this condition has pressed wrong judgement so worse. But if we see better this reality is started, at last for XVII century, the reality of subsequent century that seen reality both in painting and in literature; is sufficient to consider Venetian painter Pietro Longhi and other Venetian as Carlo Goldoni, author lot of comedy that portraited venetian society, with cheat behavior as an his comedy called Frappatore, this is cheat, into language Venetian of XVIII century, this comedy is took directly from episode that Goldoni same tool in his Memory, and that tells history of a cheat who asked money to much persons and when he must go back this sum every creditors were into a room, whit Goldoni, and debtor was went out from Italy, and every creditors were there and waited him for a day; from this episode Goldoni on contrary to report this cheat, he wrote a comedy; this reality and spirit is much near to XVIII century, and for painting are some example as Pietro Longhi, who painting some domestic scene with ladies and slave, or middle class all member of Venetian aristocratic class, by now decadent and ended, but with alone his formal prestige; and this condition we find again for Hogart in Union Kingdom, whit his sarcastic portrait of his society, as cycle of Carrier of libertine, a portrait of costume of his time and his society, a painting tale that shows human condition that thinks to have prestige but truth is alone nonentity that lives; XVIII century isn’t century of reality, because this motive and style ready was present from centuries, but now is considered also the society without prestigious motives, differently by precedent century, and everybody can be took. I have shown three examples for to document as the century has influenced his artistic production also for fields much similar but also different.

Alessandro Lusana

 

 

Il secolo della realtà

In senso generale il XVII secolo, quello del Barocco, e quindi il secolo della retorica e della celebrazione familiare, il secolo dove la forma emerge sull’essenza mentre la sostanza è assente , ma la pittura diviene la compensazione per questa carenza, e qualche motivo critico di disaccordo critico emerge dal Bellori, un dilettante che scrisse nelle sue vite dei pittori del XVII secolo, con descrizioni davvero noiose quanto inutili, espresse un giudizio davvero malevolo sul Caravaggio poiché era volgare e troppo prossimo alla realtà, anche per i soggetti sacri. Ma se noi osserviamo bene la realtà è già cominciata, almeno per il XVII secolo, e comincia anche quella del secolo successivo sia in pittura che nella letteratura; sia sufficiente considerare la pittura di Pietro Longhi e un secondo veneziano come Carlo Goldoni, autore di molte commedie che rappresentano un ritratto della società veneziana del XVIII secolo, come gli imbroglioni, che in una sua commedia titolata il Frappatore, ossia l’imbroglione, per il gergo veneziano del XVII secolo, questa commedia riprende direttamente da un episodio che vide Goldoni coprotagonista, e che lui riporta nelle sue Memorie, l’episodio narra di un imbroglione che chiese soldi in prestito a vari signori fra cui Goldoni e quando furono riuniti per la giusta restituzione del denaro l’imbroglione era già fuggito, i signori attesero per un giorno intero l’arrivo del debitore; Goldoni quindi invece di denunciare l’accaduto scrisse questa commedia; questa realtà, nello spirito, e molto prossima al XVIII secolo, come in pitture Pietro Longhi, che dipinse interni domestici con servi e borghesi, e soprattutto aristocratici a cui restava solo il prestigio formale; condizione che noi troviamo ancora in Hogart e nella sua Inghilterra del XVII secolo, con il suo sarcasmo pittorico che rappresenta una realtà come nella Carriera del libertino, che mostra l’umana condizione, e che pensa di avere ancora un prestigio, ma che in realtà non esiste più; il XVIII secolo non è della realtà, perché era già presente da secoli, ma ora viene considerata  anche per la mancanza di prestigio a differenza del secolo precedente, quindi ognuno ora può essere considerato. Ho mostrato tre esempi per documentare l’influenza di un secolo su alcuni arti particolari molto simi fra loro e parimenti diverse.

Alessandro Lusana   

 

No comments:

Post a Comment