Sunday, May 28, 2017


 Descriptive romance: Salambò

Published at 1862 Flaubert, author of this romance made a travel in North Africa for an inspection, around 1858, decided for radical change of his first romance and he reviewed all first ideas and he, in fact, defended his romance from attack as a historical and archeological description, but if he should had keep also narration of event necessaries for romance; however Flaubert has seen ruin of Cartage and certainly he was struck because he described every moment of this city, now destructed by third Punic war, and whole destruct for Rome, necessary is to remember  words of Cato: “Cartago delenda est”, this is “Cartage must be destroyed”; but Flaubert pursuing with his description and he leaves tale and he takes alone moment of this city and episodes are bonded between they alone because are present in same city, characters now are present and after we lost it, in every town of romance we would find episodes which have start but after disappear, for allow description or much historical information which have certainly value but not in this contest, an example, below wall of Cartage, Flaubert describes all: “The Military camp seems a city, because so full for people and confusion. Two group was mixed but aren’t get confused, somebody with dress wool with cap felt even fircone…”; Flaubert continuing so with punctual description but tale is lost, he seems want show a city and not to tell a history.

Alessandro Lusana

Un romanzo descrittivo: Salambò

Pubblicato nel 1862 Flaubert, autore di questo romanzo compì un viaggio in nord Africa per diletto nel 1858, e decise per un radicale cambiamento del suo primo schema narrativo, quindi lo rivide, e infatti difese dagli attacchi il suo romanzo come una descrizione storica ed archeologica, se avesse anche narrato qualche vicenda degli eventi necessari ad un romanzo, noi troveremo episodi concreti; comunque Flaubert vide Cartagine ovvero quello che ne restava e ne fu colpito, descrive in ogni momento questa città, distrutta durante la terza guerra punica, significative le parole di Catone il censore: “Cartago dolenda est” ossia “Cartagine deve essere distrutta”. Comunque Flaubert persegue con la sua descrizione e tralascia il racconto che riaffiora solo accidentalmente, che emergono poiché legati alla descrizione della città, i personaggi ora sono presenti e dopo scompaiono, in ogni luogo del romanzo noi troviamo un inizio di un episodio che dopo scompare, permettendo così la descrizione di momenti topici di Cartagine, con molte informazioni storiche, che hanno un valore per questo contesto, un esempio, sotto le mura di Cartagine, Flaubert descrive: “Il campo militare sembrava una città poiché era piena di persone e confusione. Due gruppi erano mescolati ma non erano confusi, qualcuno con un abito di lana e berretta di feltro come una pigna…”; Flaubert continua con questa descrizione puntuale mentre il racconto è perduto, sembra che lui voglia mostrare una città e non una storia.

Alessandro Lusana   

 

No comments:

Post a Comment