Tuesday, May 30, 2017


Middle class romance

The Sentimental education of Flaubert is a portrait of a society of France middle class which anticipates La recherche of Marcel Proust, with more colloquies and few action more, but with same apathic behavior, and same discourse lacking of life and perfectly useless, modest action which lacking of upcoming at contest that would can become narrative, same noise pass of time and words, that is a characteristic of society of XIX century, description that have certainly an documentative value of a society, but that after are very useless, and Flaubert, as god narrator describes with much particulars that haven’t continuation in romance; all is described with analytical  spirit, but without narrative grow, this romance is gather of moment equal all, that haven’t nothing that can excite or charm reader, nothing is dynamic or narrative, every particular is important for a moment but not allows continuity to other episode, every moment exists for himself, few lines of glory, and after all go back to anonymous description which portrays a society lacking of life; is moment that prepares so called Belle epoque, but ready now tired and mechanical for his behavior and uses that are very noise and repetitive without spirit; therefore Flaubert is still descriptive and as Salambò which take that is in the society, now contemporary to him while that of Salambò was past, but equal noise.

Alessandro Lusana

Romanzo borghese

L'Educazione sentimentale di Flaubert è il ritratto di una società della Francia borghese che anticipa la serie della Recherche di Marcel Proust, con molti colloqui e poco dinamismo, ma con i medesimi apatici comportamenti e gli stessi discorsi mancanti di vita e perfettamente inutili, modeste azioni che mancano di attrattiva nel contesto che potrebbe diventare narrativo, il medesimo trascorrere del tempo a delle parole, ossia una caratteristica della società del XIX secolo, descrizione che ha certamente il valore documentario di una società ma che resta veramente inutile, e Flaubert da bravo narratore descrive con molti particolari che però non hanno un seguito nel romanzo; tutto descritto con spirito analitico, ma senza sviluppo narrativo, questo romanzo è una raccolta di momenti uguali che non hanno nulla di rimarchevole e ammaliante, nulla è dinamico o narrativo, ogni particolare è importante per un momento ma non lascia  continuità ad altri episodi, ogni momento esiste per se stesso, qualche linea di gloria, ma tutto dopo torna nell’anonima descrizione in una società mancante di vita; il momento che anticipa la cosi detta Belle epoque, già ora stanca e meccanica per i suoi comportamenti che sono davvero noiosi  e ripetitivi, senza spirito; quindi Flaubert è ancora descrittivo come in Salambò che trascrive ciò che è una società, ora contemporanea a lui mentre in Salambò era solo passata, ma parimenti noiosa.  

Alessandro Lusana                             

 

No comments:

Post a Comment