Saturday, November 4, 2017


Pupils of Antoniazzo

In Church, Santa Maria del Popolo, in Carpineto Romano, near Rome, a Church of 1483, a painting, on her apse(Fig.1), shows presence of two pupils of Antoniazzo Romano, some trace of style of this painting is very next to some painting of Antoniazzo, is sufficient confront between some face(Figg.4-6), and cloth that are very coherent(Figg.6-7), and we can consider that this painting is from pupils of Antoniazzo, who during 1483 he has a very important store, and he was very important painter for Latium, where painters lack. For this commission we can’t know who was costumer, but apse is relevant where of a Church therefore commission perhaps was of somebody that would his trace in this Church; style of this painting is very near to Antoniazzo, although hand of a pupil is evident, two painters have worked for this commission, because style of cloth is very different from sign of face and body of angel and other figure; four hands for one painting.

Alessandro Lusana

Allievi di Antoniazzo

Nella Chiesa di Santa Maria del Popolo a Carpineto Romano, presso Roma, chiesa eretta nel 1483, una decorazione absidale rivela la presenza di due allievi di Antoniazzo Romano(Figg.1-2), qualche traccia di stile resta davvero prossima allo stilema del romano, sia sufficiente qualche confronto fra qualche volto(Figg.4-6), come qualche panneggio davvero coerente(Figg.6-7), quindi possiamo considerare che questo affresco è opera della bottega di Antoniazzo, che durante il 1483, fu davvero importante per il Lazio, dove pittori mancavano. Non conosciamo il committente, ma l’abside è il luogo rilevante nella chiesa e la commissione fu voluta da qualcuno che volle lasciare la sua impronta; lo stilema resta davvero vicino ad Antoniazzo, sebbene la mano degli allievi sia evidente, due pittori hanno lavorato a questa commissione, lo stile dei panneggi è davvero differente per il segno da quello di altri luoghi e figure, due pittori, quindi quattro mani antoniazzesche per una commissione.     

Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Fig.6
Fig.7
 
 
 
 
 
 

 

 

No comments:

Post a Comment