Monday, November 6, 2017


Local marble

An local author is object of this essay, an author that I know very well, Giuseppe Marcelli, and who has always took his craftmade art, and has made always with his style, much summary and suggesting, but polished so creating a contrast between polished and not ended in conformity with not ended of Michael Angel, the first work(Fig.1) is experimental prove for consider a form that by material figure is kept but equal figure is present and want shows herself, it is alone suggested and not formed, but form is emergent for other work(Fig.2), for other marble, on contrary, polish is necessary for well representation of spirit, therefore Giuseppe has polished very well every place of body, because an embrace is motive for a sculpture and definition of form(Fig.3), two hot lovers in cold marble; but Michael Angel is always present, and Giuseppe has took posture of Slaves(Fig.4), and translated, in material, the spirit and form of intense think, think that now is terminated with this marble(Fig.5), a slave that now is very complete for his form and is free from other obstacle, and it is almost, and for ideal translation, a project of Michael Angel and his slaves but now terminated.  But craftmade nature of Giuseppe is evident from corbel, that Giuseppe shows with very mastery and it is clear manifestation of practical work of Giuseppe also as craftmade. mastery and it is clear manifestation of practical work of Giuseppe also as craftmade.

 Alessandro Lusana

Marmo locale

Un autore locale è oggetto di questo saggio, un autore che conosco molto bene e che ha sempre conservato la sua natura artigianale, e ha formato il suo stile, molto sommario e suggerente che però crea anche contrasti netti fra eburnea definizione e non finito, di michelangiolesca memoria, il primo lavoro(Fig.1), resta una prova per attestare il materiale e considerare una forma che dal materiale stesso è trattenuta ma parimenti presente e vuole mostrarsi, ma resta solo suggerito e non formato, ma la forma emerge in altri lavori(Fig.2), per altro marmo resta necessario per una perfetta rappresentazione dello spirito, quindi Giuseppe ha levigato ogni luogo del corpo, dato che un abbraccio(Fig.3) è motivo per scolpire  e definire la forma, due caldi amanti nel freddo marmo; ma Michelangelo è ancora presente, e Giuseppe carpisce la postura degli Schiavoni(Fig.4), e trasla nella materia lo spirito e la forma intensa del pensiero, pensiero che ora termina con questo marmo(Fig.5), uno schiavo che ora è davvero completo per la sua forma  libera da impedimenti, resta quindi un ideale definizione progettuale degli Schiavoni di Michelangelo. Ma l’artigianalità di Giuseppe risalta per i barbacani, eseguiti con perizia artigianale e chiara manifestazione di lavoro pratico tipico dell’artigiano.

Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
 
 
 

 
  

 


 

 

 

    

        

 

  

 

 

No comments:

Post a Comment