Tuesday, October 3, 2017


Sensationalism of Steiner

The Philosophy of liberty of Rudolf Steiner has certainly so much of sensationalism, that had, in Condillac and his Traité des sensation, a refence very important although never mentioned, but all is very influenced from this concept, an example: “Every principle that we want demonstrate we must before see it[1] it is clear declaration of a principle that trusts on senses, and on mere human condition that must see for a true acknowledge, in fact after Steiner, in other page affirms that image is principle and when we take again a concept we take alone image of this concept, for example: a tree is a concept, that we take alone for image, but this image we have took alone for our look; to the word as a will and representation of Schopenauer, Steiner confront his think with his sensationalism: “…in front of his discourse we can set other: my eye looks alone sun and my hand  touches word are my representation, as word and sun are”, then this concept is very important for our thesis because alone with senses we can have acknowledge, directly acknowledge, and for this we can have representations of thing, that become alone acknowledge of a representation but not certainly thing specific, but a first meeting with thing, but Steiner adds that this idealistic concept of acknowledge alone for ideal representation is very invalid because this is alone first motive for subsequent acknowledge.
Alessandro Lusana

Il sensismo di Steiner

La Filosofia della libertà di Rudolf Steiner ha certamente tanto del sensismo che emerge in Condillac  e nel suo Trattato delle sensazioni, un riferimento davvero importante, quantunque mai menzionato, ma questo saggio steirneriano è il prodotto della diretta influenza sul concetto della conoscenza: “Ogni principio che noi vogliamo dimostrare dobbiamo prima vederlo” questa è la dichiarazione di un principio che fida molto sui sensi, e sulla mera condizione umana che deve inevitabilmente vedere per conoscere; infatti Steiner, in altra pagina afferma che l’immagine è il principio, e quando prendiamo un concetto lo cogliamo solo con lo sguardo; riguardo al mondo e la rappresentazione di Schopenauer, Steiner affronta questo idealismo con il suo sensismo: “…di fronte al suo discorso se ne potrebbe mettere un altro: il mio occhio che vede il sole e la mia mano che tocca la terra stessi”, solo la mano e il tatto e l’occhio adducono la conoscenza, la diretta conoscenza, per cui noi possiamo avere la concezione diretta di quanto stiamo vagliando, che diviene certamente la conoscenza della rappresentazione ma non certamente la cosa specifica i sé, ma solo un primo incontro con l’oggetto, ma Steiner aggiunge che  questa rappresentazione diviene davvero anodina poiché questo deve è solo un motivo a cui deve seguire la conoscenza specifica.  
Alessandro Lusana  

 



[1] R. Steiner, La filosofia della libertà, Milano 2003, p.29.

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