Sunday, October 29, 2017


Plastic reality of Giacomo Serpotta

Giacomo Serpotta Sicilian sculptor of 18th is a moment of true plastic naturalism, which get over other colleagues, Serpotta got natural behavior and he translated it in material of stucco, his analysis of human gender and his moment is very important for a plastic moment when is shew our emotive participation, our feel, and for our  typically expressions, realism of two child(Fig.1) it isn’t alone an exercise of sculpture but a moment for representation of behavior of two child, who occasionally are also two angels, but for this moment are again and only two child, for Martyr of San Lorenzo(Fig.2), same character, with spiritual emphasis necessary for this subject but always with natural treatment, is sufficient to look face of old man on left and position of grating for saint and behavior of young who fires wood, all is natural, all is human truth; as Battle of Lepanto(Fig.3), natural is mixed with mannerism decoration, present in Rome for some façade of palace, Villa Medici and Palazzo Spada, but is, at last here, got from Hispanic decorative(Figg-4-6), but battle at center is very representation of reality, because also spatial concept is built with will of representation, this concept is ready in use for Donatello and his “stiacciato, during 15th in Florence, but Donatello could suggested the dimension while Serpotta shows this concept, then Serpotta is very important realist who made sculptor too.
Alessandro Lusana

La realtà plastica di Giacomo Serpotta

Giacomo Serpotta, scultore siciliano del XVIII secolo, resta un momento di realismo scultoreo, che supera molti suoi colleghi, Serpotta assume gli atteggiamenti naturali dell’uomo  e li traduce in materia, la sua indagine sull’umano genere resta davvero rilevante, lui traduce gli atteggiamenti e le emozioni fugaci del momento, il nostro sentito e le nostre tipiche espressioni, il realismo per due fanciulli(Fig.1), non è solo un esercizio di scultura ma un momento di rappresentazione dell’atteggiamento di due fanciulli, che sono anche due angeli, ma per l’occasione, per il Martirio di San Lorenzo(Fig.2), medesimo carattere stilistico, l’enfasi necessaria per il soggetto ma sempre con un naturale trattamento, sia sufficiente guardare il viso dell’uomo sulla sinistra, e la posizione della grata per il santo, come il giovane che accende il fuoco, tutto è naturale, tutto è umana realtà; come la Battaglia di Lepanto(Fig.3), dove però la realtà è unita con il decorativismo manierista, presente anche in Roma, sulla facciata di Villa Medici e Palazzo Spada, ma è, almeno qui, assunto direttamente dal decorativismo spagnolo(Figg.4-6), ma la Battaglia è il centro della rappresentazione reale, poiché anche il concetto spaziale è costruito con una reale rappresentazione, concetto già in uso durante il XV secolo in Firenze per opera di Donatello con il suo “stiacciato”, che poté suggeriste soltanto lo spazio mentre Serpotta crea lo spazio, quindi Serpotta resta un realista che fece anche lo scultore.

Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Fig.6
Fig.7
 
 
 
 
 
 
 
        

 

No comments:

Post a Comment