Sunday, July 30, 2017


Three rings of tolerance

A case of Medieval tolerance is at third tale of first day of Decameron of Giovanni Boccaccio; e rare example around how would must be civil living together between religions, and above all in this tale finance interesting is present; the Saladin, king of Egypt,   for a doubt that he had, called a wise Hebrew, he asked what is better religion, and Hebrew, who was very wise for religion and theological matter, answered with a tale of a man very rich, and he ordered that who has found a ring that will be his heir, this ring for much century gone for much man, till a man who had same contest and wanted left his heritage for better of three sons, and he have made equal three ring, and after die of their father every one found ring, and believed that heritage was owner, therefore every son believed that his ring was right; Hebrew ended his tale with this thesis: “Therefore, my lord, this question that you have proposed to me his heritage for three religion and every religion has truth, because has low of God, every one thinks that his low is right, as ring”. This think today is usually, but for 14th century is very anomalous; it represents a case of religious tolerance that a man as Boccaccio, as laic could think and to express with very conviction.

Alessandro Lusana

Tre anelli di tolleranza

Un caso di tolleranza medievale è nel terzo racconto della prima giornata del Decamerone di Giovanni Boccaccio; un raro esempio di come dovrebbe essere la civile convivenza  fra religioni, e soprattutto quando l’interesse finanziario è presente: il Sladino, re dell’Egitto, per un suo dubbio religioso chiama un ebreo, e chiede quale sia la religione migliore, e l’ebreo che era davvero saggio su questioni religiose, risponde con il racconto di un uomo davvero ricco, che ha ordinato che chi troverà un anello sarà l’erede del suo patrimonio, questo anello verrà indossato per secoli da molte persone, fin quando un uomo che nel medesimo contesto vuole lasciare la sua eredità al migliore dei tre figli, e dopo la morte del padre ogni figlio trova l’anello, dato che il padre ne aveva fatto fate almeno altre due copie, quindi ogni figlio credeva che l’eredità gli spettasse; l’ebreo conclude con questa tesi: “E così vi dico, signor mio, delle tre leggi alli tre popoli date da Dio padre, delle quali la quistion proponeste; ciascun la sua eredità, la sua vera legge ed i suoi comandamenti dirittamente si crede avere a fare, ma chi se l’abbia, come degli anelli, ancora ne pende la quistione”. Questo concetto oggi è usuale, ma per il XIV secolo resta davvero anomalo; rappresenta un caso di tolleranza  che un uomo come Boccaccio, come laico poteva pensare di esprimere con vera convinzione.

Alessandro Lusana     

 

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