Saturday, March 24, 2018


Appointment in Anagni for Pietro Colaberti
In a church of Anagni, in south Latium, Italy his name is Saint Peter in Vineis, is present and again kept a cycle of painting with holy subjects around passion of Christ, this cycle now hasn’t an author, a painter certainly around 15th century, who I have identified with Pietro Colaberti, a of little painters in Latium during 15th century; this attribution is by a stylistical confront with some painting of Colaberti; one that is very relevant for me is a building which covers the saint(Fig.1), it is same adopted in Sermoneta(Fig.2); the face of this saint(Fig.3) is same nose and eyebrows of a saint in a chapel of Cori, next Sermoneta, ready attributed to Colaberti(Fig.4); the cloth have same felt that have other cloth of saint in other painting(Figg.5-6). This cycle hasn’t date but is possible that Colaberti has made it after the cycle of Cori, around 30s of 15th century, because much collaborators have worked there and it is means that Colaberti has ready much importance in south Latium, and his store was very important for local costumers.
Alessandro Lusana
Un appuntamento anagnico per Colaberti
In una Chiesa di Anagni, San Pietro in Vineis, ancora sussiste un ciclo affrescato con soggetti sacri della Passiona di Cristo, l’autore resta sconosciuto ma certamente è databile intorno al XV secolo, e credo fermamente che tale decorazione debba essere restituita a Pietro Colaberti di Priverno; l’attribuzione mi è suggerita dal confronto stilistico con altri affreschi del Colaberti, uno, per me davvero rilevante, è il baldacchino che copre una santa(Fig.1), la medesima struttura adottata dal Colaberti per una affresco di Sermoneta(Fig.2); il volto della stessa santa(Fig.3) richiama per le sopracciglia ed il naso  quello di una santa nella cappella dell’Annunziata di Cori(Fig.4), ciclo decorativo già restituito al Colaberti; i panneggi(Figg.5-6) poi consolidano la tesi attributiva. Questo ciclo non è ancora databile, ma credo che possa essere datato dopo la cappella di Cori, dopo il 1430, poiché più collaboratori sono intervenuti per questa decorazione e questo attesta che il Colaberti aveva una bottega molto ben avviata e rinomata per committenti locali.
Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5

 Fig.6

No comments:

Post a Comment