Real always present
The concept of nature in art is very extended, we can identify it for
very much expression which we can see; because for every show of art realism is
date that we must considerer for same nature is presence, because everybody
writes has always present images and word and behaviors that are real, concrete
and took from real life; for arts this condition isn’t exception but rule, if
we consider Greek sculpture as boxer(Fig.1), now in Rome, we can see that
realism is dominant, boxer is turned and he hairs verdict of judge, but all is
real, and we are at III century b. C.; Roman portraits are as much real because
it took real face, as Roman portrait of Aristotle(Fig.2) are copied, it have
characters very next to real date, and also if it are copies the original model
was real; for painter Giotto, in Assisi(Fig.3), is very present for his cycle
of frescos with histories of Saint Francis, architecture, and human figures are
very next to real date, still summary for formal definition, but ready real,
and not certainly because Giotto is realist, but because Giotto has took
reality so different by his master Cimabue, who has other costumer. When art
critical identify at XVII century the revolution of Caravaggio(Fig.4), above
all for his realism, it is error very childlike, because Caravaggio has
followed nature and his characteristic, but after centuries this use was
usually; all was established therefore Caravaggio has improved for his form and
painting that is ready present; for example portrait of married Arnolfini(Fig.5), of Van Eyck is example
of Flemish realism but at XV century, and much before of Caravaggio; during
same century Benozzo Gozzoli(Fig.6), has adopted this realism for his painting
cycle in Palazzo Medici, and we are at XV century, MichealAngel, most famous
for his painting and his sculpture, not renounces to this realism and for his David(Fig.7), it has expression
concentrated and this is sign of realism, therefore also for a classicism as
that of MichaelAngel realism is present, certainly less than other work but is
present. For literature is same because from Plautus, from III centuries b. C.,
are very important references, at his comedies, for realism and behavior and
human nature, braggart and idiotic as Amphitruo usually bagger soldier who says
win war alone; but Virgil and his Eneide
few step are very realist and Petronio
Arbiter at Dinner of Trimalcione
is very realist, as Boccaccio and his Decameron,
and other which here I don’t mention; therefore for some art, because we must
consider that alone some art, in conformity with this essay, that has took
alone painting, sculpture and literature are very next to a phenomenon as
reality, and that nothing can leaves by this concept.
Alessandro Lusana
La
realtà sempre presente
Questo concetto della
natura è davvero esteso, e noi possiamo identificarlo con molte espressioni che
possiamo vedere, ogni manifestazione di realismo è un dato che dobbiamo considerare per la stessa natura
è presente, poiché chiunque scriva ha sempre presente le immagini e le parole e
gli atteggiamenti che sono reali, concreti e recepisce da quelli della vita
reale; per le arti la stessa condizione, se noi consideriamo la scultura greca
un esempio come il Pugile(Fig.1), in
Roma, vediamo che il realismo è
dominante, il pugile è girato per sentire il verdetto dell’incontro, e tutto è
reale, e noi siamo nel III secolo a.C.; i ritratti antichi sono altrettanto
reali poiché vedono a modelli come il ritratto di Aristotele(Fig.2), che
sebbene una copia riprende da un originale che vide alla realtà; per la pittura
di Giotto, in Assisi(Fig.3), la realtà è presente nel suo ciclo decorativo con
le storie di San Francesco, le architetture e le figure umane sono davvero
vicine alla realtà, e non certamente perché Giotto sia un realista ma solo perché
riprende la realtà a differenza del suo maestro Cimabue che aveva altri
committenti. Quando la critica d’arte identifica nel Seicento pittorico la
rivoluzione del Caravaggio(Fig.4), soprattutto per il realismo, compie un
errore davvero puerile perché Caravaggio segue la natura e le sue
caratteristiche, ma dopo secoli questo uso era consueto; tutto quindi è
stabilito quindi Caravaggio migliora ciò che era presente; per esempio il
ritratto dei Coniugi Arnolfini(Fig.5),
di Van Eych resta un esempio del realismo fiammingo, ma nel XV secolo,
e
molto distante dal Caravaggio; durante il Quattrocento ancora il Gozzoli(Fig.6)
adotta questo criterio figurativo per il ciclo di Palazzo Medici, Michelangelo
celeberrimo per le sue opere pittoriche e scultoree non rinuncia
certamente a questo realismo e per il
suo David(Fig.7), e l’espressione concentrata resta il segno del classicismo
che aderisce alla realtà, certamente meno che in altri autori ma comunque
presente. Per la letteratura la medesima condizione da Plauto dal III secolo
a.C., che riporta nelle sue commedie spunti di realismo come nel suo Amphitruo, dove narra le fandonie di un
soldato fanfarone che avrebbe vinto da solo la guerra, ma Virgilio e la sua Eneide per qualche passo davvero
prossimo alla realtà, Petronio Arbitro e
la sua Cena di Trimalcione come il
Boccaccio ed il suo Decamerone ed
altri che qui non cito, quindi per alcune arti, secondo la valutazione di
questo saggio che ha toccato solo alcune arti fra cui pittura, scultura e
letteratura che restano davvero prossime alla realtà e che non prescindono da
questo concetto.
Alessandro Lusana
Comments
Post a Comment