Hagiographical parents
I disturb this word from
ancient Greek άγιόγραφικός, means inherent to life of saints, because I want
remark how is hagiographical life of Gian Lorenzo Bernini, wrote by his son
Domenico; is sufficient to read some step for to understand how is false and adulatory
this life, Domenico to first experience of his father affirms: “…from start he begins Gian Lorenzo to so
engaged that he lost childlike often he passed hours for see sculpture and he
worked a small head of baby”; very strange, because where is this small
head? Who was costumer who commissioned to Gian Lorenzo this sculpture, for
following life Domenico describe who is costumer, he in fact mentioned Cardinal
Scipione Borghese, Maffeo Barberini, after pope Urban VIII, same
question for other sculpture work that Gian Lorenzo would have sculptured for
church of Saint Pudenziana in Rome, for this work we lack of costumer and town,
for
portrait of cardinal Scipione Borghese, the legend is very remarkable, for a
vein on the marble portrait was reworked by Bernini, it is true, but time
necessary is very laughable, three days, it is impossible although is a copy;
and with cunning Domenico now leaves age of his father, because this portrait
id datable around December 1632, and Gian Lorenzo had 34 years, and therefore
is was now a professional sculptor; other legend is planed by Domenico for so
called Baldacchino in Saint Peter Rome, Bernini was 70th for contest
that pope Urbano VIII announced, and idea for this structure is from Maderno
and Borromini and not from Bernini, as in fact Domenico wrote, but is legend
that Annibale Carracci has said that Bernini would worked this Baldacchino,
with these words: “Believe me that he has prodigious mind so that he will work
a great building in half…”; when Carracci died was 1610 and Baldacchino
isn’t neither imagined; therefore Domenico wrote a life that had hagiographical
characteristic of life of saint, although without miracles, or miracles are
those artistical.
Alessandro Lusana
Parentela agiografica
Disturb oil termine agiografia dal greco άγιόγραφικός, quindi inerente alla vita dei santi con relative
miracoli, perché voglio rimarcare l’agiografica vita di Gian Lorenzo Bernini
scritta dal figlio Domenico; è sufficiente leggere qualche passo per capire le
falsità e l’adulazione; Domenico primo riguardo alle prime esperienze del padre
afferma: “…fin dal principio cominciò Gio:
Lorenzo eſſere così vago ancor’eglí di queſta Proſeſſione , che abbandonati i paſſatempi puerili
ſpeſſo ſi tratteneva le hore intiere immobile a rimirarne i lavori, &all’eſcmpio
di lui in eta di otto anni ſcce di marmo una piccola Teſta di un puttíno…”; davvero strano perché dove si trova questa piccola
testa? Chi è il committente? Come poi in seguito Domenico invece esplicherà con
Paolo V Borghese, infatti menziona il Cardinal Borghese, Maffeo Barberini poi
papa Urbano VIII, e qualche altra domanda per altre opere di Bernini, ossia
dove avrebbe scolpito nella chiesa romana di Santa Pudenziana, per la cui
commissione mancano committente e luogo; per il ritratto del Cardinal Borghese
la leggenda resta davvero rimarcabile, per una venatura sul marmo il ritratto
venne rieseguito, ma il tempo per questo rifacimento resta risibile, tre
giorni, impossibile sebbene fosse una copia; e con furbizia Domenico ora
tralascia l’età di suo padre, poiché questo ritratto è databile intorno al 1632
quando Gian Lorenzo aveva 34 anni, e quindi un professionista, altra leggenda
ideata da Domenico è per il Baldacchino di San Pietro, Bernini fu settantesimo
nel concorso e l’ideazione fu di Maderno e Borromini; infatti Domenico lo
afferma almeno per Maderno; ma poi ricade nella leggenda quando afferma che
Annibale Carracci avrebbe detto: “Credete
a me , ch’ein ha pare da ’venire un Prodigioſo ingegno, che in quel mezzo, et
in quel fondo ha da fare due gran Moli proporzionate alla vastità di quel
tempio…”; quando Carracci morì nel 1610 il Baldacchino non era neanche
stato pensato; quindi Domenico scrisse una vita seguendo i canoni agiografici
delle vite dei santi, sebbene senza miracoli, o meglio con i soli miracoli
artistici.
Alessandro Lusana
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