Gherardo caetaneus
Gherardo Filippo, Italian painter at 17th century, very
unknow to critic, is author also of this Magdalen
and other Saintes(Fig.1), the style is same for portrait in room of
Cardinal of Caetani castle in Sermoneta(Fig.2) and for Magdalen; nose is equal
for the portrait and Magdalen, eyebrow are same, felts of cloth are same, same
plastic material and same density, same hand with long finger, above all same
thumb; activity of Gherardo for the Caetani is also constant for a copy of
portrait of Cardinal Nicola Caetani, for staircase of Palazzo Caetani, Rome; in
complex this painting is very important because shows pictorial quality of
Gherardo as painter and not alone as typist of portraits; therefore we can
considerer Gherardo as painter in this painting, but painter free from model;
he shows very closeness to Cortona and his plastic cloth, Gherardo takes cloth
and intensifies this presence that is distribute for every saints.
Alessandro Lusana
Gherardo caetaneus
Gherardo Filippo, pittore
italiano del XVII davvero ignoto alla critica, è l’autore di questa Maddalena e santi(Fig.1), lo stile resta
il medesimo sia per il ritratto del cardinale Caetani, nella omonima
stanza(Fig.2), che per la Maddalena; il naso resta lo stesso, le sopracciglia
sono le medesime, le pieghe della veste, parimenti plastiche, materiche ed
egualmente dense, le medesime mani con le medesime dita, soprattutto il
pollice; l’attività di Gherardo per i Caetani è costante per una copia del
ritratto del cardinale Nicola Caetani, lungo le scale del Palazzo Caetani,
Rome; nel complesso questo quadro resta davvero notevole perché mostra le
qualità pittoriche di Gherardo come pittore e non solo come copista; quindi noi
possiamo considerare Gherardo come pittore in questa tela, perché libero da
ogni modello; mostra una notevole vicinanza al Cortona per la sua plastica
fattura tessile, che Gherardo prende e intensifica e distribuisce per ogni
santo.
Alessandro
Lusana
Comments
Post a Comment