Master works
The master who here I consider is Pietro Coleberti, Italian painter of
15th century documented in Sermoneta at 1420, and busied for decoration
in same room Caetani’s Castle; a Blessing Christ(Fig.1) is very important
document for to define Coleberti above all in confront with other painting that
show presence of collaborators, but these three painting are autograph; the
style is different from other Blessing
Christ, in church of San Michele Arcangelo in Sermoneta, but the posture is
equal, as eyebrow and the hand, and again the nose is very similar. Pietro painted
also two Saints(Figg.2-3) in same
town, that show directly hand of master, today in precarious state, but eyes
are equal and same eyebrow, and brother of blood for similar face is other
saint that follows directly that after, but now with major cure for descriptive
sign.
Alessandro Lusana
Maestro
all’opera
Il maestro al quale mi
riferisco è Pietro Coleberti, pittore di Priverno del XV secolo, documentato in
Sermoneta durante il 1420, e impegnato nella decorazione di qualche luogo
caetaneo del castello; un Cristo
benedicente(Fig.1), resta un documento importante per definire la cultura
colebertiana, soprattutto rispetto ad alcuni affreschi che manifestano la
presenza diretta e fattiva di collaboratori, ma qui tre affreschi sono tutti
del maestro; lo stile del Cristo benedicente
è differente da quello di un secondo Cristo nella chiesa di San Michele
Arcangelo di Sermoneta, ma la postura resta la medesima, come le sopracciglia e
la mano, e poi il naso davvero simile. Pietro affrescò, inoltre, due Santi(Figg.2-3),
nella
stessa stanza, che manifestano il diretto intervento del maestro, oggi sono in
precario stato ma parimenti le sopracciglia sono uguali come gli occhi, e come
fratelli di sangue un similissimo volto, che segue il secondo santo, ma ora
dobbiamo notare con maggiore cura e segno descrittivo.
Alessandro
Lusana
Fig.1



Comments
Post a Comment