Lost baroque
When critical art ends a time of style, I think that not has seen well
all one should see; the season of Baroque was finished but still somebody
considered this time life, and took again some motive very astonish; Giovan
Battista Tiepolo, venetian painter, I think has been lost Baroque, who had
great courage of to take bold prospective, that he had took from painting of
Veronese in Venetian, and that he assumed as motive per his painting; the Allegory of power(Fig.1), is a
exasperation of Baroque motives, that in Rome was present with painting of
Pietro da Cortona and Baciccio, are the figures that determine sense of deep,
the Judge of Salomon(Fig.2), is more
bold because the perspective is more audacious, Tintoretto plays with figures
and shows point of see very strange, but it is evolution that Tiepolo hasn’t
for other subject, as Kidnap of Europa(Fig.3),
where darkness is predominant and action is absent; there is time of influence
of Piazzetta and his obscure painting, more evident for Martyrdom of Saint Bartholomew(Fig.4), where also dramatic posture
of Tiziano are present, but with so much naturalism. Tiepolo therefore has a
short passage with naturalism, Piazzetta and light of Veronese and lost, Baroque;
because Veronese, this is Paolo Caliari, had given to Tiepolo light, too
iridescent for to be alone of Tiepolo; he seen so much painter and took some,
but he took alone necessary for his painting and his style.
Alessandro Lusana
L’ultimo barocco
Quando la critica d’arte
stabilisce la fine di un periodo stilistico, credo che non abbia guardato bene
quello che dovrebbe guardare; la stagione del Barocco era finita ma ancora qualcuno
considerò questo tempo vivo, e riprese qualche motivo davvero sorprendente;
Giovan Battista Tiepolo, pittore veneziano, credo sia stato l’ultimo barocco, che
ebbe il coraggio di assumere audaci prospettive, riprese certamente dal Veronese
in Venezia, e che poi assunse come motivo per la sua pittura; l’Allegoria del potere(Fig.1), è un’esasperazione
dei motivi barocchi, che in Roma era presente con Pietro da Cortona ed il
Baciccio, qui sono le figure che
determinano il senso della profondità, il Giudizio di Salomone(Fig.2), è ancora
più ardito poiché la prospettiva è ancora più audace, Tintoretto gioca con le
figure e mostra punti di vista davvero strani, ma questa evoluzione Tiepolo non
la manifesta per altri soggetti, come il Ratto di Europa(Fig.3), dove
predomina il buio mentre l’azione è assente; il tempo dell’influenza del
Piazzetta, molto più evidente per il Martirio di San Bartolomeo(Fig.4), per il
quale sono presenti anche le drammatiche posture di Tiziano, ma con molto
naturalismo. Tiepolo quindi ha un breve passaggio fra il naturalismo, Piazzetta
e la luce del Veronese, e ultimo, il Barocco; il Veronese, ossia Paolo Caliari,
ha dato al Tiepolo la luce, troppo cangiante per essere solo tiepolesca; quindi
vide molti pittori e prese solo alcuni, ma prese solo il necessario per la sua
pittura.
Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
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