Capricious origin
The origin of painting motive is always mysterious and often we will
find an origin when it is other, but I think that for painting gender, as
caprice is very evident; the caprice,
is a painting motive famous during 18th century in Italy, and is
distinct from other gender for particular representation of land and classical ruin;
Canaletto(Figg.1-2) and Panini were some painters that were very engaged for
this gender; but origin of this gender is unknow, or at least is hide; I think
that is sufficient to see Roman lands of 17th century, and therefore, Domenichino, Poussin(Fig.3)
and his brother in low Lorrain(Figg.4-6), who was much engaged for this gender.
But every representation of ruin and land is not only, but for major interest
from 17th century, an famous example is trough Annibale Carracci,
and his Escape to Egypt(Fig.7), and
after Lorrain and Poussin and other painters who during that century had made
and used this gender; therefore in Venice this gender could gone for visit to
Rome or engraving of some painting with this subject, and Venetian painters
could see also much painter of Lorrain and other for other collection, that
Pamphili with room of Lorrain, and Domenichino; and certainly not have last
occasion for to see Roman ruins and to insert these at their painting or some
engraving(Fig.8).
Alessandro Lusana
Origini
capricciose
L’origine di un motive pittorico
resta sempre misteriosa, e spesso la vogliamo trovare in altri motivi, ma credo
che per un genere pittorico come il capriccio,
sia davvero evidente; il capriccio,
resta un motive pittorico Famoso durante il XVIII secolo in
Italia, ed è distinto per la particolare rappresentazione di paesaggi e rovine classiche; Marco Ricci,
Canaletto e Pannini sono alcuni dei pittori impegnati in questo genere
pittorico; ma l’origine di questo genere
credo sia o sconosciuta ovvero solo nascosta; credo che sia sufficiente guardare i paesaggi del XVII secolo, e quindi Domenichino e
Poussin(Fig.1) e suo cognato Lorrain(Figg.2-5), che adottava spesso questo
genere. Ma ogni rappresentazione di rovine e paesaggi è non solo, ma per la
maggior parte, derivata dal XVII secolo, un famoso esempio è attraverso
Annibale Carracci, come per la sua lunetta con la Fuga in Egitto(Fig.6), e dopo anche Poussin and Lorrain e altri
pittori, che durante questo secolo hanno usato questo genere, quindi in Venezia
questo motivo potrebbe essere arrivato per le visite di pittori veneziani a
Roma, e le collezioni romane come quella Doria Pamphili, con la stanza di
Lorrain, e le opere di Domenichino; e certamente questi veneziani non
perdettero occasione per vedere le rovine romane da inserire in loro dipinti
ovvero qualche incisione(Fig.7).
Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Fig.6
Fig.7
Fig.8
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