Evolution of space in
hyper-realism
In fact more than
evolution, which we consider, usually, as grow up now is contraction of space,
now in material painting of Fernando Falconi(Figg.2-8); all material is
concentrated and the abstract futurism seems ended, a confront with some past
painting(Fig.1), is sufficient for this valuation; the dynamic painting of
Fernando, that was usual search extension of space with lines and suggest, now
all is concentrated, all superficies are engrossed in material concentration,
now is material that become painting other is alone additional, colour is
additional, the representation and subject are hyper-realist more than
hyper-realist, because for painting is material which become subject, and no
alone representation, therefore no certainly translation of a material, like is
usually for painting, Fernando doesn’t translated a material with other
material, he hasn’t painting material, jute, he has inserted jute on painting,
and after has added painting around, but painting now is alone additional, an
outline, therefore material is realism and is material that shows itself, but
space, with this material, takes a borderline very limited, because now the
material is real and no imaginary, therefore the space is limited, because real
and no painted, the surface is real, material and objective, therefore is real
and limited at same time.
Alessandro Lusana
Evoluzione dello
spazio nell’iperealismo
Usualmente noi consideriamo l’evoluzione come uno sviluppo, mentre adesso
dobbiamo considerare il perfetto contrario, una limitazione nella pittura di
Fernando Falconi(Figg.2-8); tutto il materiale e l’astrattismo futurista sembra
oramai trascorso, basti un confronto con una tela di qualche anno
addietro(Fig.1); la dinamica pittura di Fernando che era solita ricercare
l’estensione spaziale con linee e suggerimenti pittorici, ora invece si
concentra poiché è il materiale che crea lo spazio, ora tutto è concentrato,
ogni superficie è concentrata nella materiale concentrazione, ora il materiale
diviene pittura il resto è solo accessorio, il colore è accessorio, il soggetto
è iperrealista, ma sviluppando l’iperrealismo, poiché ora l’opera è il
materiale che diviene soggetto, e non solo rappresentazione del materiale
tramite altro materiale, quello pittorico, ma il materiale, la juta, che
diviene soggetto quindi pittura, ora è il colore, la pittura che correla la
materia, quindi accessoria, mentre il materiale mostra se stesso, ma lo spazio,
per questo materiale assume anche un limite reale e non certo immaginario, la
superficie è reale, materiale e oggettiva, quindi reale e limitata nello stesso
tempo.
Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Fig.6
Fig.7
Fig.8
Fig.9
Fig.10
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