Pupils of Antoniazzo
In Church, Santa Maria del Popolo, in Carpineto Romano, near Rome, a Church
of 1483, a painting, on her apse(Fig.1), shows presence of two pupils of
Antoniazzo Romano, some trace of style of this painting is very next to some painting
of Antoniazzo, is sufficient confront between some face(Figg.4-6), and cloth
that are very coherent(Figg.6-7), and we can consider that this painting is
from pupils of Antoniazzo, who during 1483 he has a very important store, and
he was very important painter for Latium, where painters lack. For this
commission we can’t know who was costumer, but apse is relevant where of a
Church therefore commission perhaps was of somebody that would his trace in
this Church; style of this painting is very near to Antoniazzo, although hand
of a pupil is evident, two painters have worked for this commission, because
style of cloth is very different from sign of face and body of angel and other
figure; four hands for one painting.
Alessandro Lusana
Allievi di Antoniazzo
Nella Chiesa di Santa
Maria del Popolo a Carpineto Romano, presso Roma, chiesa eretta nel 1483, una
decorazione absidale rivela la presenza di due allievi di Antoniazzo Romano(Figg.1-2),
qualche traccia di stile resta davvero prossima allo stilema del romano, sia
sufficiente qualche confronto fra qualche volto(Figg.4-6), come qualche
panneggio davvero coerente(Figg.6-7), quindi possiamo considerare che questo
affresco è opera della bottega di Antoniazzo, che durante il 1483, fu davvero
importante per il Lazio, dove pittori mancavano. Non conosciamo il committente,
ma l’abside è il luogo rilevante nella chiesa e la commissione fu voluta da
qualcuno che volle lasciare la sua impronta; lo stilema resta davvero vicino ad
Antoniazzo, sebbene la mano degli allievi sia evidente, due pittori hanno
lavorato a questa commissione, lo stile dei panneggi è davvero differente per
il segno da quello di altri luoghi e figure, due pittori, quindi quattro mani
antoniazzesche per una commissione.
Alessandro
Lusana
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Fig.6
Fig.7
Comments
Post a Comment