Local marble
An local
author is object of this essay, an author that I know very well, Giuseppe
Marcelli, and who has always took his craftmade art, and has made always with
his style, much summary and suggesting, but polished so creating a contrast between
polished and not ended in conformity with not ended of Michael Angel, the first
work(Fig.1) is experimental prove for consider a form that by material figure
is kept but equal figure is present and want shows herself, it is alone
suggested and not formed, but form is emergent for other work(Fig.2), for other
marble, on contrary, polish is necessary for well representation of spirit,
therefore Giuseppe has polished very well every place of body, because an embrace
is motive for a sculpture and definition of form(Fig.3), two hot lovers in cold
marble; but Michael Angel is always present, and Giuseppe has took posture of
Slaves(Fig.4), and translated, in material, the spirit and form of intense think,
think that now is terminated with this marble(Fig.5), a slave that now is very
complete for his form and is free from other obstacle, and it is almost, and
for ideal translation, a project of Michael Angel and his slaves but now
terminated. But craftmade nature of
Giuseppe is evident from corbel, that Giuseppe shows with very mastery and it
is clear manifestation of practical work of Giuseppe also as craftmade. mastery
and it is clear manifestation of practical work of Giuseppe also as craftmade.
Alessandro Lusana
Marmo
locale
Un autore locale è oggetto di questo saggio, un
autore che conosco molto bene e che ha sempre conservato la sua natura
artigianale, e ha formato il suo stile, molto sommario e suggerente che però
crea anche contrasti netti fra eburnea definizione e non finito, di
michelangiolesca memoria, il primo lavoro(Fig.1), resta una prova per attestare
il materiale e considerare una forma che dal materiale stesso è trattenuta ma
parimenti presente e vuole mostrarsi, ma resta solo suggerito e non formato, ma
la forma emerge in altri lavori(Fig.2), per altro marmo resta necessario per
una perfetta rappresentazione dello spirito, quindi Giuseppe ha levigato ogni
luogo del corpo, dato che un abbraccio(Fig.3) è motivo per scolpire e definire la forma, due caldi amanti nel
freddo marmo; ma Michelangelo è ancora presente, e Giuseppe carpisce la postura
degli Schiavoni(Fig.4), e trasla nella materia lo spirito e la forma intensa
del pensiero, pensiero che ora termina con questo marmo(Fig.5), uno schiavo che
ora è davvero completo per la sua forma
libera da impedimenti, resta quindi un ideale definizione progettuale
degli Schiavoni di Michelangelo. Ma l’artigianalità di Giuseppe risalta per i
barbacani, eseguiti con perizia artigianale e chiara manifestazione di lavoro
pratico tipico dell’artigiano.
Alessandro Lusana
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Comments
Post a Comment